Annons:
Etikettallmänt
Läst 2690 ggr
SusannAlg
6/18/10, 5:18 PM

Hjälp hur gör man!!!!

Jag är aktiv inom en slöjdförening och nu ska vi ha Hantverksutställning i sommar. Jag är med och skyltar upp alla olika saker. Jättekul!

MEN nu kommer vi till det stora problemet! Vi har en man som sysslar med trådslöjd. Jättefina alster (i lite mjukare tråd) Men han har inte vett att ta betalt!!!! 3o:- för en äggkopp…. 2 för 50:-! Stort Kakfat med två våningar 180:-….. fina fat… 80:-!!!

Vad gör man? Han förstör ju för alla oss andra ju!

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

Annons:
gummimamma
6/18/10, 10:36 PM
#1

Alla har ju rätt att ta betalt det de vill, men en del tar för mycket och andra för lite. Jag tycker de som inte tar så mycket, värdesätter inte sin tid och uppskattar inte sitt hantverk. Det de också gör, utan att tänka sig för, är att de nedvärderar även andras hantverk. De visar att denna hantverk är inte värt mer än de här kronorna jag begär. Vore jag du, så skulle försöka prata med honom om att öka på priserna i alla fall lite. Han måste ju ta mer än bara materialkostanden!!! Vill han inte själv ha pengar, kan han ju skänka till välgörenhet.

Jag tycker det är jättesvårt att prissätta mina alster! Men jag vill ju inte göra sakerna gratis. Ibland tycker folk att jag är billig, ibland dyr. De som tycker jag är billig, blir glada av att få köpa något fin för en billig peng, de andra får dra dit pepparn växer och klara sig utan glädjen mina alster sprider. För det är ju så, att de som tycker jag är dyr, inte värdesätter min tid och all energi jag ger till varje sak jag gör.

Aviendha
6/21/10, 4:47 PM
#2

#1 Jag håller inte riktigt med dig i att man inte värdesätter sitt arbete om man inte tar bra betalt för det man gör.

Det kan vara så att man har svårt att sätta ett pris helt enkelt, man är för "snäll" och tar bara strax över materialkostnaden. Man kanske anser att alla borde ha råd att köpa ens alster och att det i sig ger så mycket mer än de få kronor det kan inbringa etc. Värdet kan ligga i mer än valutan.

Jag kan ju bara gå till mig själv och de få smycken jag gjort/gör. En pissenkel design som tar max 5min att göra och max kostar 10kr i material anser jag inte är värd 80kr i salupris, men det är vad vissa saker ligger på och jag nedvärderar inte andras hantverk för det, jag anser bara att de tar för mycket med tanke på vad materialet kostar och tiden som det tar och tanken bakom är inte stor/komplex/nyskapande. Andra saker ligger i mitt tycke för lågt i pris med tanke på dels material men framförallt i form av tid, energi, skaparanda och det unika i skapelsen. Kanske är det för att jag själv tycker att ena saken är enkel och den andra är svår? Med det inte sagt att det som han konkurrerar med är pissenkelt och kostar nada såklart! Bara att man kan värdera saker olika och att det inte per automatik är en skymf mot alla andra inom samma område.

Upp till toppen
Annons: