Annons:
Etikettbilder-på-trådslöjd
Läst 3874 ggr
cacao
2009-11-13 22:55

Ampel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag gjorde en ampel till min orkidée härom veckan. Satte dit lite utsmyckning från ett trasigt halsband.

//Suss

Medarbetare på sajten irishcob

 

Annons:
flowergirl
2009-11-14 18:23
#1

Vilken snygg!! jag har också tänkt på det där med orkideer, det måste ju stor trivas i luftiga luffarslöjds amplar. Gör man dom sedan dessutom i galvad tråd så är det ju bara att hänga ner dom vid vattning och in under duchen typ en gång i veckan.

Har du planterat direkt i eller har du en kruka i ?

mvh LuffarMia 

Ps. bra tips också med att använda gammalt bling bling och pynta med

cacao
2009-11-14 18:25
#2

Jag la i lite plastfolie så att orkideé jorden inte föll ur bara och sedan petade jag småhål utifrån, in genom plasten.

//Suss

Medarbetare på sajten irishcob

 

[trollduva]
2009-11-16 22:44
#3

snygg=)

cacao
2009-11-16 22:47
#4

Tackar :) Hade jag inte så ont i mina fingrar och händer (fibro mm) Så skulle nog fönstren vara fyllda av amplar nu :)

//Suss

Medarbetare på sajten irishcob

 

gummimamma
2009-11-20 23:21
#5

Jag tror det finns i blomsterhandeln någon slags cocosfiber man skulle kunna ha mellan ampeln och orkidéjorden. Själv har jag planterat mina orkideér i korgar av ene, som jag hängt upp. Rötterna växer ut i mellanrummen i korgen. På sommaren hänger jag ut dem i äppelträdet. Orkideérna verkar trivas, för de blommar för andra gången. Det har jag aldrig lyckats med innan, när de stått i vanliga krukor. Ska prova med ampel av ståltråd nästa gång jag får/köper en orkidé!

flowergirl
2009-11-21 00:25
#6

#5 va mysigt, kan du inte ta en bild fast det är "ene" material………..nyfiken i en strut…….mvh flowergirl

Annons:
gummimamma
2009-11-25 23:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Här kommer en bild på en av mina enekorgar med orkidé vars rötter växer ut genom springorna. Tyvärr är det ingen riktigt bra bild, men får duga.

flowergirl
2009-11-26 10:45
#8

tack för bilden!! den var väl inte dålig. Jätte fint,vad snyggt det blir med orkideer i amplar och när rötterna som får slingra iväg, helt i min smak i allafall.Skrattande

 Och du, det va mig en rejäl planta.har du planterat rätti eller har du kokomatta i mellan?

Mvh Flowergirl

gummimamma
2009-11-26 23:37
#9

Den är planterad rätt i korgen med orkidébark som fyllning. Man får se till att det inte är allt för småsmuligt orkidéjord, för då rinner allt ut. Det kommer ut lite nu med, men bara vid vattning. När jag vattnar, doppar jag hela korgen en stund i en skål med vatten med ev lite näring i.

flowergirl
2009-11-27 18:37
#10

#9 fiffigt, jag blev inspirerad……..Flört

siddelina
2009-12-01 09:51
#11

Jättesnygg  Skrattande

Upp till toppen
Annons: