Annons:
Etikettarbetsbeskrivningar
Läst 1975 ggr
spindelfot
1/26/09, 6:11 PM

Rökelsekärl! tipso?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Efter en tråd inne på häxor så blev jag inspirerad av att tråda ihop mig ett rökelsekärl, typ ett sånt som på bilden.

Åtminstone gallret.. Kanske kan man ha en botten i stål eller något annat tåligt och sedan bygga från botten och upp..

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Annons:
Iram
1/27/09, 11:09 AM
#1

Spindelfot, jag funderade faktiskt på det där med rökelsehållare alldeles häromdan. Det borde vara ganska lätt att tråda ihop alla möjliga varianter, och enda problemet är väl att hållaren för aska ska vara tät.

Jag har en gång sett en väldigt fin ljuslykta i tråd, där ljushållaren var en sån där liten gammeldags veckad plåtform som man bakar mazariner eller mandelmusslor i… hantverkaren hade borrat små hål i formen och fäst den i lyktan på det viset.

Kan tänka mig att något liknande skulle fungera även till rökelsehållare. Sådana formar är lätta att fynda på loppisar!

Mandelmusslor

spindelfot
1/27/09, 1:36 PM
#2

Ja sådana är fina.. Men vilket verktyg använder man för att borra hål i dem?Har inget förråd av olika verktyg här direkt, jag har en dödsfarlig, enorm borrmaskin som säkert skulle mörda den lilla formen i ett enda snurr ;)

En variant skulle vara att ha hela konstruktionen i tråd och sedan ställa den över ett fat? Lätt att rengöra.. Något som har stört mig litegrann med de här vackra rökelsekärlen är att de måste vara stört omöjliga att få rena, och jag är en renlig typ som vill vårda mina vackra saker..

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Iram
1/27/09, 4:21 PM
#3

Jag undrar om det inte går att slå hål i dessa formar med hammare och spik?

BiGavia
1/31/09, 10:39 AM
#4

Jag har alltid grus å sand i mina rökelsekar..så då skulle det funka med trådar som ger en så tät botten att inte gruset åker igenom.

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

mattiz73
1/31/09, 12:47 PM
#5

Frågan är om det går att göra en så tätt botten att inte sand åker igenom men däremot lite grövre grus skulle funka!

Vi använder en skål till att ha småpengar i och får den bara stå så funkar det men ska sonen på och pilla då åker lite ut.

Iram
2/3/09, 5:00 PM
#6

Kanske kan man göra en liten skålformad botten i luffarslöjd, och däri sätta en liten skål eller ljushållare i glas som man kan ha sand i. Från luffarslöjdsskålen kan man låta en stomtråd gå upp och avslutas med en liten ögla som man sedan kan sticka ner rökelsepinnen i.

Ska testa!

Annons:
Upp till toppen
Annons: