Annons:
Etikettbilder-på-trådslöjd
Läst 16394 ggr
Coturnix
1/9/09, 4:03 PM

Träd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

 
Av Trollmors dotter Trollebo/ Foto Coturnix

Annons:
Iram
1/9/09, 4:14 PM
#1

Ett sånt där har jag alltid velat göra… Någon som vet var man hittar en beskrivning? Vackert!

Coturnix
1/9/09, 4:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Iram, Du får lista ut hur man gör! Och därefter en sån där juste arbetsbeskrivning som du är så bra på! ;)

Jag har också grubblat på hur man gör, och letat efter beskrivningar. Mycket tråd går det åt, det kan jag begripa för det är tungt, trädet.

Kanske inte syns så bra på bilden, men det är pärlor som små droppar på grenarna.

isnornin
1/9/09, 5:20 PM
#3

Vá helt fantastiskt!

MVH Isnornin

Outrageous
1/13/09, 12:22 AM
#4

Ååh så snyggt! Men jag ska nog börja med något enklare ;)

Blodeuwedd
1/13/09, 12:24 AM
#5

woooouw.. snyggt!!!

mariatingsund
1/13/09, 11:48 PM
#6

Jag kanske tänker fel, men kan man inte bara vira runt flertrådig sllinga på en riktig kvist och sedan elda upp riset och så har du kvar tråden som du kan vira lite extra så tråden blir tätare?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Annons:
BiGavia
1/14/09, 1:52 PM
#7

Blivit besatt av detta träd…

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Iram
1/14/09, 1:57 PM
#8

Ja, det är så underbart. Formen är fantastisk, hur ska jag kunna få fram en sån…?

mattiz73
1/14/09, 3:14 PM
#9

Jag med! Jag funderar och funderar på hur jag ska göra!

Klicka för att se nästa bild

mattiz73
1/14/09, 3:20 PM
#10

isnornin
1/14/09, 3:22 PM
#11

Här händer det grejer!

MVH Isnornin

mattiz73
1/14/09, 3:27 PM
#12

DEt går åt väldigt mycket ståltråd till de  2 undre träden!

mymlanbus
1/14/09, 6:39 PM
#13

Vilka fina! Glad

Annons:
BiGavia
1/14/09, 11:48 PM
#14

Träd nr två, åhlala..

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

SusannAlg
1/15/09, 11:37 AM
#15

När jag ser själva stammen på det översta trädet börjar jag tänka på smide…. har man så grov "tråd" kanske det krävs värme…

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

Bjornen
1/15/09, 12:04 PM
#16

6#

Att elda upp trä som man lindat betyder att tråden kan bli för varm och trådens hållbarhet blir lidande, allt beroende vilket material tråden är gjord. Galvanisering brukar bli lidande av eld och då rostar tråden.

mariatingsund
1/15/09, 8:43 PM
#17

Tack Björnen, det var ju bra att veta. Fast idén var väl god ? Flört

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Tuva-Lena
1/17/09, 1:51 AM
#18

#17 Idén var superbra maria! Precis i min smak! Flört Får nog träna lite på lyktorna först innan jag ger mig i kast med några träd.. Men oj va fina dom var! Lite trolska..

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Coturnix
2/12/09, 10:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Nils lilla koppartrådsträd:)

isnornin
2/13/09, 8:45 AM
#20

#19 Nils är helt ortoligt duktig! Rena svärmorsdrömmen:)

MVH Isnornin

Annons:
mymlanbus
2/13/09, 11:34 AM
#21

#19. Det där trädet var himla snyggt :)

[Hellas]
2/13/09, 7:19 PM
#22

WOW Vilka fina träd, jag blir lyrisk, så kraftfulla.

Jag tror nog också på att det skulle vara smidigt att linda tråden runt en riktig kvist.
Men varför elda upp kvisten efteråt, det spelar väl ingen roll om den finns kvar och torkar innanför skalet.
På något vis känner jag själv att träden skulle bli mer levande även energimässigt.
Mer magiskt med andra ord Glad

Coturnix
3/7/09, 8:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Nils "Silverträd" i galvaniserad tråd.

isnornin
3/7/09, 9:31 PM
#24

Han är så duktig!

MVH Isnornin

mattiz73
3/7/09, 11:55 PM
#25

Går åt ganska mycket tråd till ett sådant träd?

Det var kanonfint!

Coturnix
3/8/09, 12:00 AM
#26

Jag ska hälsa honom det!:) Det här trädet gjorde han i slöjden i skolan, jag fick det igår.:)

Paerlugglan
3/15/09, 2:11 AM
#27

Vilka fina träd, Clapsåna vill jag också göra!

Fast det blir väl som med allt annat jag vill göraEmbarassed, jag gör det sen! Men ett litet ett kunde man kanske försöka sig på, men det var ju det där stora som var maffigast förståss.

Medarbetare på Smyckestillverkning

Nytt Alias: Pugglis Skrattande

Annons:
mattiz73
3/15/09, 10:06 AM
#28

Hej paerugglan! Har du oxå hittat hit! Visst är det fina träd! Jag vill oxå kunna göra ett men jag tror inte att jag kan! Jag har ju bara smycken i huvudet!

SusannAlg
3/15/09, 10:43 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Jag gjorde en annan variant av tråd-träd (har visat det i en annan tråd tidigare) Visar det igen.

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

Paerlugglan
3/15/09, 1:47 PM
#30

Hej Mattiz, jo jag har hittat hit, brukar kolla in här ibland. Men du gjorde ju blommor av ståltråd, de blev ju fina.

Hej SusannAlg, vilket gulligt litet träd, det ser ju perfekt ut att hänga örhängen på.

Medarbetare på Smyckestillverkning

Nytt Alias: Pugglis Skrattande

SusannAlg
3/15/09, 1:58 PM
#31

#30 Det var tanken från början…… men det fungerade inte, så nu har jag det som prydnad….

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

Paerlugglan
3/15/09, 2:12 PM
#32

Men vad tråkigt att det inte funkade, vad gick fel då? Jag skulle kunna tänka mig att försöka göra ett, men då kan det ju vara bra att veta vad man skall tänka på. Det är en söt prydnad i alla fall.

Medarbetare på Smyckestillverkning

Nytt Alias: Pugglis Skrattande

SusannAlg
3/16/09, 3:59 PM
#33

Min tanke var ju att exponera örhängen till försäljning…fast det såg inte alls bra ut.. men det skulle ju gå att använda till mina egna örhängen….. det tänkte jag inte på… fast nu står det och ser vackert ut i mitt fönster… men tröttnar jag på det där så får det flytta in till toan till mina örhängen!

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

enola
12/9/09, 6:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Helt underbara allihopa! Många påminner mig om mina egna skulpturer, älskar den snurrande känslan i materialet! :D

Sajtvärd på Utomjordiskt och medarbetare på Konstnärer!

Annons:
enola
12/11/09, 10:52 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

här är resten

Sajtvärd på Utomjordiskt och medarbetare på Konstnärer!

enola
12/11/09, 10:55 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

och mina målningar.. :D Hoppas ingen tycker det är allt för fel att visa de här, men era träd gav mig sån inspiration att nått av mitt kanske inspirerar tillbaka? :P

Sajtvärd på Utomjordiskt och medarbetare på Konstnärer!

flowergirl
12/11/09, 11:02 AM
#37

Jätte vackert enola!

Det är väl kul att vi kan ge varandra inspiration Flört, så är det ofta för mig också när jag ser vackra föremål, tavlor konstverk eller när jag går i skogen så poppar en massa ideer upp i huvudet som jag sedan vill överföra i något hantverk.

ha det gott mvh flowergirl

mariatingsund
12/11/09, 1:42 PM
#38

Jag älskar när pärlor är inflätade, det ger det där extra-extra grädde på moset. Det gör tavlan också så häftig, at det lyser/skimrar extra.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

SusannAlg
12/12/09, 8:56 PM
#39

38 Vad menar du med inflätade pärlor? Skäms ?

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

Coturnix
12/12/09, 11:10 PM
#40

-Enola, tack för att Du visar dina bilder! Härliga skapelser!

Susann, på "mitt" träd är det pärlor trädda på en tråd som är invirade i grenarna.

SusannAlg
12/13/09, 6:49 PM
#41

Jaha! Jag trodde maria skrev om målningen….. kunde inte se några pärlor….

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

Annons:
gummimamma
12/14/09, 6:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Jag har länge funderat på att göra ett sådant träd, men inte varit riktigt underfund med hur det går till. Men så för en tid sedan, tog jag och testade. Jag virade massor med varv av ståltråd på en träskiva. När jag tyckte det räckte tog jag av "snurran" av skivan. Sedan satte jag eltejp runt "nurran" på två ställen, så den blev delad i tre delar med en del till trädtoppen, en del till stammen och en del till roten. Så satte jag fast det hela i en skruvstäd, så att den ene tejpen klämdes fast i städet. Den andra tejpen klämde jag ihop med en rörtång. Och sedan snurrade jag runt med tången så stammen vreds till. Sedan låssade jag ena tejpen, delade upp trådarna i mindre knippen som snurrades runt till rötter. Samma sak gjorde jag med trädtoppen, förutom att jag klippte upp "öglorna" lite ojämnt så att grenarna skulle bli olika långa. Sedan var det bara att försöka arrangera grenarna så de spred sig snyggt.

Är det någon som förstår min beskrivning? Det är sannerligen inte lätt att förklara i ord!!! Men förhoppningsvis kan någon ha lite nytta av min beskrivning.

flowergirl
12/15/09, 11:59 AM
#43

snyggt!!he he det var bra gjort att få ihop en beskrivning, jag tror nog att den går hem, och det är nog många som har undrat hur man gör.

 Jag har gjort ungefär på samma sätt med mina träd, enda skillnaden är att jag blandat in både lite tunnare och tjockare tråd för att få lite variation på grenarna men det är ju en smak sak.Sedan om man vill vara riktigt omständig så är det vacker att montera sina skapelser på en sten eller lite grövre rot…jätte läckert.

mvh flowergirl

mattiz73
12/15/09, 3:10 PM
#44

Jättebra beskrivning! Jag läste en gång och funderade och läste en gång till och fattade!

Trädet var oxå kanonfint! Avis jag blir men en vacker dag ska jag ge mig på det men har ju inget skruvstäd hemma men få väl göra det på jobbet.

SusannAlg
1/16/10, 8:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Har gjort ett hängsmycke "livets träd" efter en beskrivning på "You Tube". Mitt första försök…. så jag får väl vara nöjd.

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

flowergirl
1/16/10, 10:44 PM
#46

men vad vackert!! duktig du ärGladser lite pillrigt ut..

Mvh mia

mariatingsund
1/17/10, 12:01 AM
#47

Det är jättefint. Det ser verkligen ut som livets träd, med alla höjdpunkter :-)

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

flowergirl
1/17/10, 5:27 PM
#48

Kanske skulle det här snygga smycket även finnas under rubriken

"smycken i trådarbet" så att ingen missar den,

Annons:
Elinastradtjack
3/23/10, 12:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

Hallo (:

Som nykomling här tänkte jag att även jag ska dra mitt strå till stacken och visa de träd som jag har arbetat fram själv. Har sett en modell när jag var på den årliga hantverksmarknaden i Hjo och genast när jag kom hem så provade jag mig fram och har tillslut fått detta resultatet.

Hoppas ni tycker om det ;)

Coturnix
3/23/10, 6:04 PM
#50

#49 Välkommen! Tjusigt träd! Jag tänker på pilträdet som växer ut med långa grenar över vattnet. :)

mariatingsund
3/23/10, 10:23 PM
#51

Jättefint, nästan lite spöklikt, hade passat i familjen Adams. Elefanten är också jättefin.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Elinastradtjack
3/23/10, 11:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52

Tack så mycket (:

Ja det svart/vita fotot gör sitt till. "Elefanten" är en häst, men det är inte så synligt på den bilden så här kommer en till.

Elinastradtjack
3/23/10, 11:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

Tyvärr är han lite tunnhårig där och har inga nyare bilder, men manen ser mer ut som på den här hästen numera ;)

mariatingsund
3/23/10, 11:20 PM
#54

Haha, vart fick jag elefanten ifrån? Jag såg bara snabeln, inte att benen var smala och hade bara 3 ben förutom snabeln haha. Fin häst.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

isnornin
4/10/10, 12:42 PM
#55

Vilken fin häst!

MVH Isnornin

Annons:
Erdiz
4/29/10, 1:27 AM
#56

nu fastnade jag ju för att börja med trådkonst ju. någon speciell tråd eller funkar vanlig hederlig ståltråd bäst??

SilverTail
4/30/10, 10:47 PM
#57

jösses hur mycke tråd går det inte åt då att göra ett träd??  :)

Jätte fina allihopa!

gummimamma
4/30/10, 11:43 PM
#58

#56 Du kan använda vilket tråd du vill, allt efter tycke o smak. Det är ju skillnad på hårdhet, seghet och hur den tål väder o vind på olika trådar, men testa dig fram vad du tycker om att använda.

#57 Ja, det går åt en hel del tråd, särskillt om man gör stora och tjocka träd. Men ska man bara testa kan man ju göra bara ett litet träd som inte är så tjockt.

Elinastradtjack
5/2/10, 12:11 AM
#59

#57 Har en förteckning i en utav mina böcker, Trådkonster, där det finns en förklaring om hur man genom trådens vikt kan få reda på hur många meter som gått åt. Där står det att "Ett kg 1mm tråd är omkring 164 meter. En kilometer av den väger 6,1 kg."

Vilket innebär att mitt tråd som väger 1.7kg borde innehålla hela ca278 meter tråd!

SilverTail
5/2/10, 6:02 PM
#60

#59  haha  herre jösses..  :)  För min del får det nog bli en mini variant..  :) typ 1dm i höjd eller nått..  ;)

Elinastradtjack
5/4/10, 9:47 PM
#61

# 60 De små blir otroligt gulliga de också (:

MissLuna
6/18/10, 10:57 AM
#62

Vilka underbara träd, så otroligt fina :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: