Annons:
Etikettarbetsbeskrivningar
Läst 6357 ggr
zingoxa
2010-11-04 14:54

Hjälp nybörjare trådänglar

Sökte runt lite på nätet o hamnade här.men det blir så mycket info.

Kan någon helt enkelt tipsa mig om det finns en bra bok eller en bra sida på tydlig o enkel arbetsbeskrivning på att göra änglar av tråd.

Samt vad ska man ha för tråd, var handlar man den och vilka redskap behövs.

Tacksam för alla tips

Annons:
isnornin
2010-11-13 17:57
#1

änglar

Kolla länlen, där finns lite tips;)

Ståltråd finns på många olika ställen, Biltema, ÖoB, olika järnhandelsbutiker mm. Tänger av olika slag är bra, avbitare mm.

MVH Isnornin

siddelina
2010-11-26 09:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag brukar utgå från mig själv och fundera på hur jag tycker att en ängel ser ut. Skissa gärna upp din bild på ett papper.

Jag gör mina figurer i elefanttråd, det kan du köpa från panduro eller slöjddetaljer. Nästa steg är att fundera på om din figur ska vara endimensionell eller om du vill ha en rund kropp.

Vill du att ängeln är endimensionell utgår du från 1 tråd och formar kropp och vingar, alternativt gör du vingarna för sig.

Vill du ha en rund kropp:

1. Använd 6 trådar som du binder ihop i mitten med tunnare tråd - det blir figurens hals, gör den inte för lång

2. Börja med själva kroppen och vik ut de sex benen som du vill ha dem. Tänk dig tältpinnar, som ska bli en cirkel. Pröva mot underlaget att din figur står stadigt.

3. Ta den tunnare tråden och snurra tråden ett varv kring varje ben, fortsätt att snurra tråden tills du får en kropp. När du är nöjd, fäster du tråden, Klipper av den och för att avsluta själva figuren, kan du vika upp varje ben som i en ögla (se bilden).

4. Fortsätt sedan att göra huvudet och gör på samma sätt som med kroppen. Vill du ha huvudet lite rundare, använd en träkula som mall och forma trådarna efter den.

5. Avsluta huvudet genom att vika stommens trådar utåt (som vid fötterna)

På samma sätt som jag har beskrivit här ovan, har jag gjort den här tomten (se bild)

Hoppas att det här blir till hjälp! Fråga gärna om du inte förstår eller tycker något är otydligt Skrattande

Upp till toppen
Annons: