Annons:
Etikettallmänt
Läst 3178 ggr
rebelme
2010-10-20 17:21

nyfiken på en start.

hej jag satt och läste lite och blev nyfiken och tänkte jag skulle försöka lyckas med något Glad

vad behöver jag ha för verktyg?

vad för trådar använder man?

hjälp mig ä ni snälla Glad

Annons:
gummimamma
2010-10-24 13:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Har du avbitartång och någon annan tång att hålla/vrida till tråden med, så kommer du långt. Behöver inga dyra specialtänge…

Som tråd kan du använda näst intill vilken som hellst metalltråd. Har du inget hemma, så finns det en hel del i järnaffären, byggvaruhuset eller t ex Biltema. Ska du ha svart tråd, så finns det på t ex Slöjd-Detaljer. Du behöver ett lite tjockare tråd till stommen (minst 1mm tjockt) och tunnare (ca 0,7mm tjockt) till att vira med. Sedan är det bara att börja vira!

Du kan hitta en del beskrivningar här på nätet, eller låna böcker på biblioteket för att komma igång.

Lycka till! Skulle vara kul att se resultatet i bild här på iFokus.

rebelme
2010-10-24 16:18
#2

avbitar tång å en annan tång har jag Glad

jag får nog ge mig iväg en dag att hitta tråd Glad

nu får jag sätta mig och leta beskrivning å imorrn blir de bibblan! tackar!

isnornin
2010-11-13 18:00
#3

En skål blir till:) Ta gärna en titt:)

MVH Isnornin

Hyrrokkin
2010-12-19 17:25
#4

Jag hoppas det är okej att jag kapar tråden lite, men jag tänkte höra om någon vet vart man får tag i större rullar med svart ståltråd (0,5-0,7 mm)?

Har en från skoltiden som jag använder mig av idag, men nästa projekt kommer dra mycket tråd, så jag vill inte börja förrän jag fått tag i ett par rullar till. Det enda jag hittar är små rullar, men jag är alltså ute efter större på runt ett kilo.

gummimamma
2010-12-19 18:18
#5

Jag har köpt 1-kilosrullar på Slöjd-Detaljer. Den är slätare och finare än de där smårullarna på pinne man kan hitta här och där. Den är även lätt att förvara, då den inte tar så mycket plats.

Hyrrokkin
2010-12-19 18:23
#6

Perfekt gummimamma, precis sådana rullar är det jag har och letar efter. Konstigt att jag missat just Slöjd-detaljer, tycker jag har finkammat hela internet ;)

Tack!

Annons:
silvernalen
2012-03-23 15:02
#7

Hej!

Du kan hitta metalltråd av olika sorter på viking.se dom säljer en massa till lajv och rollspel, men även metaller i tråd och plåtar. jag har köpt järn och mässingstråd där på 1 kg rullar

Mikael

gummimamma
2012-06-06 19:52
#8

Jag skulle nog hålla mig till slöjd-detaljer i stället för viking.se… Jämförde priserna på 1 kg järntråd - på slöjd-detaljer kostar den 83:- och på viking.se 189:-. Mer än dubbelt så mycket!!! Samma sak med rostfritt och koppartråd. Alltid viktigt att jämföra priser, om man inte vill betala för mycket… Finns säkert billigare ställen än slöjd-detaljer om man letar, men jag har ännu inte hittat det stället.

Upp till toppen
Annons: