Annons:
Etikettmaterial-och-verktyg
Läst 4643 ggr
colamamman
2010-03-08 16:43

hej!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är alldeles ny på detta.. men vad kul det är!!

Jag undrar vad den svarta tråden som man använder till stumme kallas.

Själv använder jag galvaniserad (stängsel)  tråd. men tycker det e så snyggt med dom här svarta lite nötta färgen (den får man ju inte om man srput målar dom svarta efterråt)

är det någon som vet?

MVH Colan

Annons:
EwaTrad
2010-03-08 19:53
#1

Hej!

Svartglödgad järntråd heter det, sedan är det olika grovlekar beroende på vad du skall ha den till. Finns i smårullar  1,5 mm på Claes Olsson, Biltema och sådana butiker. Slöjddetaljer har en del också.

Lycka till!

KramizGladEwa

gummimamma
2010-03-09 22:57
#2

Den kan kallas även för elefanttråd.

joggman
2010-03-10 07:09
#3

De är lite olika hårda, elefanttråden och najtråden som ligger på små rullar. Elefanttråden som är hårdare, brukar vara färdigkapad i raka stänger och är förhållandevis dyr, tycker jag.

Ett billigt sätt att fixa raka trådar, av lite hårdare modell, är att försöka få tag på en stor rulle på någon järnbutik. De finns inte på de större byggkedjorna, utan det brukar var mindre järnbutiker som lagerför dessa. Rullarna är av samma storlek som stängseltråden. 

Sedan behöver du en bil med dragkrok och ett träd. Parkera bilen några meter från trädet. Fäst en ända på järntråden i dragkroken och en i trädet. Kör försiktigt framåt till det blir lite motstånd. Sedan är det bara att gå ut med avitaren och kapa sig lagom långa, perfekt raka trådbitar.

Elinastradtjack
2010-03-23 19:41
#4

Ett annat sätt att "dra" tråd på är att fästa ena änden någonstans (träd, lyktstolpe, järnstaket) och sedan fästa andra änden i en vanlig borrmaskin. Sedan kör man med borrmaskinen på låg fart.

Personligen tycker jag det är lättare att få kontroll över tråden när man drar den på detta sätt och dessutom så får den en helt annan spänst i sig vilket gör att den blir roligare att jobba med sedan. Mycket bra om man inte har tillgång till bil heller ;)

LailaBaba
2010-03-31 22:19
#5

#4 Menar du att snurra tråden eller hur då?

Elinastradtjack
2010-04-01 18:22
#6

Ja precis, det gäller dock att man har lite tyngd bakåt så att man med sin egen styrka håller tråden ordentligt spänd medan man drar den. Bara att köra på låg och jämn fart tills man ser att tråden har blivit ordentligt rak.

Många gör på samma sätt när de tvinnar samman två trådar.

Annons:
Upp till toppen
Annons: