Annons:
Etikettmaterial-och-verktyg
Läst 2970 ggr
gummimamma
2009-12-17 10:22

Hur få tråden svartare?

Jag tycker det är så snyggt när luffarslöjdsverken är riktigt svarta, men det är svårt att få tag i riktigt svart tråd. Beställer man svart tråd från t ex Slöjddetaljer så får man ibland svart, ibland är den mer grå. Har någon här inne idé på hur jag kan få den grå tråden mer svart? Jag tänkte, det kanske finns någon metod att svärta de färdiga verken? Och kanske rostskydda dem lite också?

Annons:
flowergirl
2009-12-17 10:48
#1

hej! jag/vi fick tipset här av "joggman" att man kan pensla/smörja in sina svarta alster med mat olja och sedan ha dem i ugnen i 100gr tills dom "torkat", har ej prövat själv men det verkar ju smart, iallafall för att få en liten rostskydds behandling för oss vanliga amatörer.

Linolje bränning har jag också läst om någonstans men vet ej hur det funkar och verkar lite mer avanceratObestämd

För att få den riktigt svart däremot….???

                              mvh Mia

joggman
2009-12-17 19:14
#2

Vid linoljebränning blandar man lika delar terpentin ock linolja, sprejar detta med en blomspruta över alstret och tar sedan en gasolbrännare och bränner. Det kan dock vara ganska svårt och kräver en del träning. Bränner man för länge brinner oljan upp och torkar inte fast som önskat.

Man får sina artiklar blankt svarta om man har en svart grundtråd och bränner i ugn med matolja. Detta funkar dock enbart på mörk grundtråd. Förzinkad tråd har en zinkyta och blir inte svart.

gummimamma
2009-12-18 11:37
#3

Tack för tipsen! Jag ska testa och se hur det blir. Har retat mig på att det är så svårt att få tag i riktigt mörkt mörkgrått eller svart tråd. De galvaniserade och rostfria vill man ju ha "silverfärgade", men det "svarta" ska vara svart eller i alla fall mörkgrått, och inte smutsgrått.

flowergirl
2009-12-19 16:53
#4

undrar om det kanske funkar med svart skoputs? ska testa lite..

joggman
2009-12-21 11:04
#5

"Smutsgråa" trådar brukar ibland bli fina bara man gnider dem med matolja eller linolja i en bomullstuss.

Sebastian
2010-01-26 16:38
#6

Ta en skål med linolja, hetta upp träden tills den blir röd och släpp ner den. När det slutat bubbla och fräsa är verket nattsvart.

Annons:
joggman
2010-01-26 19:47
#7

Tyvärr så försvagar denna metod tråden avsevärt och är inte lämplig på tunna trådar som blir sköra efter stark upphettning.

Sebastian
2010-01-26 22:10
#8

Så kan det vara. Har bara gjort det med tjockare tråd och stålbitar.

gummimamma
2010-01-27 22:07
#9

Många bra tips! Ska testa i alla fall några av dem. Tack!

Upp till toppen
Annons: