Annons:
Etikettbilder-på-trådslöjd
Läst 29945 ggr
ks.gerbil
2012-06-20 20:40

träd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej ^^ den sista gången på slöjden satt jag mig och gjorde ett träd i metalltråd och skulle gärna jag vilja veta vad ni tycker :) det är första gången jag gjorde nåt med metalltråd så :) om nån sen också skulle vilja veta hur man gör kan jag förklrara :P

Gerbil-hemsidan hittar du R

Annons:
gummimamma
2012-07-14 15:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Det blev fint! Träbiten det står på blev en bra fot så det står stadigt.

När jag gör mina träd, virar jag ståltråd runt en bok eller annan stöd. Sedan klipper jag upp ena sidan, som blir kronan, medans den oklippta sidan blir rötterna. På så sätt får man inga vassa tråd-ändar som kan repa underlaget.

ottoglund
2012-07-21 23:44
#2

Vilka fina träd. Nu blir jag sugen att sätta igång direkt. :) Tack för inspirationen!

ks.gerbil
2012-07-22 10:54
#3

oj haha missade tråden ^^

1# vilka fina du gör! själv fick inte min va så stor som dina men de är jätte snygga! känner att jag borde köpa hem lite ståltråd och göra några stora hehe ^^

Gerbil-hemsidan hittar du R

Mando
2012-09-12 14:53
#4

1# Wow! har du någon tutorial på de där? Blev helt frälst!

gummimamma
2012-09-12 23:09
#5

Jag börjar med att vira ståltråd runt någonting styvt, som en bräda eller en bok. När det är "lagom" med tråd, tar jag av snurran och sätter ena änden fast i en skruvstäd. Sedan snor jag runt mittendelen av snurran, med hjälp av en rörtång, så den blir till själva stammen på trädet. Sedan delar jag in och snor änderna till grenar och rötter.

Det här är en beskrivning, som jag inte vet om någon annan fattar någonting om förutom jag. Men jag hoppas andra ska våga testa på att göra ståltrådsträd. De är roliga att göra!

Mando
2012-09-13 01:05
#6

Ahaaaaa, jag tror att jag fattar, haha! Det här bara måste testas! Hur gör du med rötterna då? Du sa att du inte klippte dem alls?

Annons:
gummimamma
2012-09-17 19:23
#7

Nä, rötterna får vara oklippta så de inte repar underlaget. De blir lite som öglor. Jag delar in dem i förgreningar och snurrar runt dem som med grenarna, men lämnar dem rätt korta och tjocka. Grenarna delar jag på tills de har bara en ståltråd till de tunnaste grenarna.

SusannAlg
2012-10-01 17:36
#8

Hur mycket är "lagom"….. ungefär hur många varv? Jättefina träd!!!!

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

ks.gerbil
2012-10-01 18:27
#9

Jag använde 20 och du ser Sry den blir ganska smal så det beror lite hur stor man vill ha ^^

Gerbil-hemsidan hittar du R

gummimamma
2012-10-05 16:42
#10

"Lagom" är när du känner att stammen kommer att få ungefär den tjocklek du vill ha på den. Vill du ha ett smalt trä tar du få varv, annars vevar du på fler varv tills det känns bra. För varje varv du tar blir trädstammen tjockare, men styvare att vrida till. Och så får du fler trådändar att göra grenar (och rötter) av.

isnornin
2012-10-08 19:42
#11

Jättefina trädGlad

MVH Isnornin

glimhall
2014-03-24 20:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

http://www.youtube.com/watch?v=6glC2UC0uh0

Länken ovan går till en jättebra beskrivning på hur man gör träd!!

MEN!! HUR fäster man träden på stenar och dylikt.. vill att rötterna spider sig över stenen men inte att de går ner under.. Förstår ni??

Vilka fina träd ni gör!!

MVH Colizzan

Elinastradtjack
2014-04-13 16:04
#13

Vilken bra film du hittat! Tyvärr tror jag inte mina fingrar skulle klara den tekniken med den tråd som jag arbetar med :S Så håller mig nog till tången (men gör ju ungefär på samma sätt som mannen på filmen, dock med en tång). 

Angående att fästa tråden så beror det ju helt på hur du vill fästa den. Oftast så fäster man genom att låta tråden gå runt stenen (inte hela vägen runt, men i alla fall över där stenen är "som tjockast" och börjar smalna av igen. Då hålls trädet fast automatiskt på sten och kan inte glida av. Är du med på hur jag menar? :P). Men vill du inte att rötterna ska gå såpass långt ned så antar jag att det får bli lim som är lösningen? Kanske har någon annan trådslöjdare här inne någon annan lösning? (:

Annons:
nickiee
2015-01-26 15:56
#14

fina

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

Upp till toppen
Annons: