Annons:
Etikettköp-sälj
Läst 7699 ggr
ecirtaeb
2014-02-03 23:04

Marknader/mässor 2014 ?

Hej på er !

Jag letar tips på bra mässor eller marknader , helt med hantverkstema , där jag kan ställa ut mina alster under sommarn och vintern .

Bor i Skåne , men tipsa gärna även om marknaden hålls i Luleå ! Kanske kan andra ha nytta av tipset :)

Annons:
Haztparken
2014-02-03 23:08
#1

Jag, min mamma, mormor, moster och kusin åker alltid varje år till hantverksmässan i Båstad! Är varje år sista helgen i juli! Det har blivit lite som en tradition och det är verkligen en fin mässa med en massa olika! Så den tipsar jag om :)

Elinastradtjack
2014-02-10 13:22
#2

Ja Båstad är en trevlig mässa. Har anmält mig dit i sommar, blir första gången som utställare men har besökt mässan ett flertal gånger. 

Hjo är en annan bra sommarmässa, samma inriktning som Båstad men lite mysigare stämning (enligt mig). Där har jag stått i tre år nu och ska tillbaka till sommaren igen (: 

Gränsö Slotts julmässa (Västervik) kan jag också rekommendera, en trevlig mässa som är på uppsving. De har gjort en nysatsning på hantverk där de senaste åren.

Dagsnäs julmarknad (mellan Falköping och Skara) är även den en trevlig mässa som jag anmält mig till i år, har besökt den tidigare men aldrig stått på den. 

Tjolöholm julmässa (Kungsbacka) är en väldigt trevlig mässa som jag funderat på att ställa ut på något år, dock krockar den med Huseby och Dagsnäs i år så får bli en annan gång. 

Huseby julmarknad, en av nordens största julmarknader. Var där och besökte den nu i höstas och den var hur mysig som helst men stor(!). Pågår i nio dagar också så det är ju en stund. Även den här har jag anmält mig till i år och ska vara med på, gäller bara att producera saker så jag har något att sälja i nio dagar :S

Är det någon som har tips på en bra vårmässa så är jag intresserad också, har många runt jul och på sommaren men ingen under hela våren :/

ecirtaeb
2014-02-10 19:55
#3

Massa bra tips ! Tack :D

Båstad ska jag definitivt besöka , tror dock inte att jag anmäler mig dit eller till någon av de andra då jag känner mig lite feg med att åka så långt utan att ha sett stället innan samt inte ha koll på övernattningar och sådant .

Better safe then sorry stämmer bra in på mig :)

Elinastradtjack
2014-02-10 22:16
#4

Hjo har världens bästa camping där jag bott varje år (hyr en stuga, kostar 1800kr för tre nätter. Åker man upp tidigt fredag morgon blir det ju bara två nätter dessutom). Under båstad så bort jag i stuga i Falkenberg, blir en bit att pendla men blir ju billigt boende i alla fall. Annars är det tyvärr boendet som kostar mycket när man åker på mässor.. Det är snabbt så det lönar sig att införskaffa en billig husvagn att husera i. 

Ett tips är dock att kontakta arrangörerna och fråga om de har något tips, ibland kan de till och med ge en billig deal på något närliggande hotell eller liknande. Är förvånansvärt många mässarrangörer som har samarbete med närliggande hotell/vandrarhem.

ecirtaeb
2014-02-13 19:33
#5

Då var det bestämt !
Jag kommer anmäla mig till mässan i Hjo ( hoppas på att de godkänner anmälan trots att den kommer in sent ) . Woh , känner mig nästan rebellisk som åker så långt iväg :P
Tur att jag ska ta mamsen med mig !

Sen kommer jag att besöka Båstad , endast . Får räcka med en marknad per säsong känner jag . Blir så fruktansvärt mycket att tillverka annars !

Elinastradtjack
2014-02-14 22:27
#6

Åh vad roligt! Då ses vi där i sommar (: Är säkert inga problem med sen anmälan. 

Jo, jag har anmält mig till fem mässor det här året. Ligger redan i hårdproduktion för att få ihop grejer till alla. Ska dock bli otroligt roligt!!

Har du någon blogg/hemsida eller liknande där man kan se dina saker? (:

Annons:
ecirtaeb
2014-02-15 06:37
#7

Ja det hoppas jag att vi gör . Ska bli riktigt spännande ! :) Shit , det är en del mässor det ! Jag känner att jag har inte tiden att producera så mycket , trots att jag bara jobbar 70% ! Stod i Hässleholm i julas , hade jobbat på som fasen för att få ihop grejer , och så fick jag ändå ta med mig massor hem . Så man vet aldrig hur mycket som går ! Fast du har väl lite mer erfarenhet då av vad som brukar köpas på de olika mässorna ? :) Jag har hemsida , www.ecirtaeb.se och så finns jag på Facebook med lite mer uppdatering , sök på Ecirtaebs konstigheter . Var inne och kollade din Fb-sida . Dina träd är fantastiska Elina ! :D

Elinastradtjack
2014-02-16 01:08
#8

Ja, jag pluggar 100% men känner att jag vill passa på att nu under studietiden bygga upp mitt företag så det är igång när jag sedan slutar skolan. Visst tar det mycket tid att producera grejer, men det är ju så roligt! 

Ja, det där med vad som säljer är svårt. Mina erfarenheter säger att det som säljer bra den ena gången kanske inte säljer alls nästa gång. Det som gör det hela lite spännande ;) Något jag också upptäckt är att återkommer man år efter år på samma mässa är det viktigt att ha något nytt med sig varje år, stort som litet. Annars är det lite av ett lotteri, även om man såklart efter några mässor kommer på vilka saker som oftast säljer mer än andra. En idé kan vara att föra statistik över vad man har med sig till och från mässan för att även efteråt kunna se vad som sålt bra över en längre period. Det har jag gjort från första början och är riktigt roligt att gå tillbaka och se vad man hade med sig ut på de första mässorna (: 

Kollade in din sida och blev helt förälskad i rosen du har som visningsbild. Helt underbar! Mycket annat fint också förstås ;) 

Tack så mycket! (: Alltid lika kul att höra när någon uppskattar det man knåpat ihop (:

ecirtaeb
2014-02-16 09:10
#9

Åh , vad pluggar du då till ? Antar att luffarslöjdare inte är ett godkänt yrke längre :P Har du företag eller ska du starta ? Jag hörde många kunder säga i Hässleholm att det var tråkigt att det alltid är samma säljare som är där . Jag förstår dem ! Och det borde bli sämre för säljarna med eftersom det oftast är samma människor som kommer till marknaderna år efter år . Och de som vill köpa har redan köpt första året . Kanske ! :) Tack så mycket ! Den rosen är lite speciell . Gjorde den när mormor gick bort så nu står den på hennes och morfars grav . Aldrig gjort fler och kommer nog inte göra det heller . Ja men visst är det kul med uppskattande ord . Det värmer ett hantverkshjärta :)

Elinastradtjack
2014-02-17 12:43
#10

Blev klar med min arkeologiutbildning i våras men behövde ledarskapsutbildning för att kunna få jobb så läser nu Ledarskap i Slöjd och Kulturhantverk vid Göteborgs Universitet. Blir utbildad projektledare, chef osv på det programmet samt att jag får möjligheten att utveckla mitt företag med luffarslöjden (kan inte bli bättre!). Tyvärr är inte luffare ett godkänt yrke men hantverkare är så det kör jag stenhårt på ;)

Har haft företag i drygt två år nu, det är både roligt och utmanande. Förhoppningsvis kan jag leva till viss % på mitt hantverkande i framtiden i alla fall, även om jag inte räknar med att kunna leva på det till 100%. 

Ja, det gäller ju att avväga där.. Samtidigt som besökarna "tröttnar" på ens grejer om man återkommer år efter år så är det ju ofta så att man säljer lite större grejer när man har varit på samma mässa i några år och folk har spanat samt funderat sedan året innan. Dessutom är det ofta som besökarna vill ha några nya att kika på men de handlar av de gamla som stått där i alla år ändå. Det går aldrig veta vad besökarna vill ha, men det är ju lite av charmen också (: 

Det är kul (även om just din anledning till skapandet av rosen var så rolig :/ ) att göra lite speciella saker som man endast gör en upplaga av. Jag gör ju en del skulpturer och de försöker jag hålla olika varje gång. En del av de här skulpturerna ger jag bort och då är jag väldigt noga med att inte göra en liknande igen. Sen är ju en del av charmen med hantverk att inget blir likadant även om man försöker ;)

ecirtaeb
2014-02-20 09:19
#11

Åh wow . Imponerande utbildning du skaffat dig ! :) Låter riktigt roligt . Jag kör utan företag än sålänge , funkar bra . Har bara haft två seriösa säljtillfällen (Hässleholm samt butik under juletid) så har inte känts lönt att fixa företag . Plus att med företag så blir a-kassan gnällig om man skulle bli arbetslös , vilket det varit stor risk för för min del under förra året . Men ! Kanske detta året kan erbjuda företag , återstår att se . Antar att det öppnar lite fler dörrar också . :) Får hoppas det går bra för oss på alla marknader och mässor iaf ! Kommer och hälsar i Hjo även om jag inte får säljplats:P Håller med om att det är roligast att inte massproducera . Det är ju ändå lite det som hantverk går ut på , allt ser inte likadant ut . Och så blir det även mer känsla bakom grejerna , varesig den är ledsam eller glad !

Elinastradtjack
2014-02-22 12:16
#12

Ja, det är riktigt roligt (: Återstår bara att se om man får jobb efter utbildningen är klar ;) 

Jo, det finns ju både fördelar och nackdelar med företag. Passade dock på att starta nu när jag pluggade för att kunna kicka igång det lite, får hoppas att det lyckas!

Det hoppas jag också! Lycka till med mässorna nu i år och med att få plats på Hjo. Du får komma fram och hälsa oavsett, jag har stått på plats 131 de senaste tre åren på Hjo och har inte bett om att byta plats så tror nog att jag kommer stå där i år igen (:

ecirtaeb
2014-03-26 10:42
#13

Tjoho , jag fick en plats på mässan i Hjo !

Detta ska bli så spännande , och nu gäller det verkligen att börja producera till max ! :D

Annons:
Elinastradtjack
2014-03-27 14:39
#14

Åh vad roligt! Då ses vi där! (: 

Vet du var du kommer stå?

ecirtaeb
2014-03-27 16:29
#15

Nä jag har inte fått info ännu , skulle väl komma i april någon gång ? . "Bossen" ringde och jagade mig för jag hade tydligen missat mailet de skickat ut ! :P

Elinastradtjack
2014-03-27 23:27
#16

Aha, jag kommer inte ihåg hur det var första året jag var med om jag bara fick ett brev att jag var välkommen eller om man fick platsnummer direkt i samband med det brevet :P Men ja det stämmer att info brukar komma i april (: 

Haha, vilken tur att de ringde upp då :P

Upp till toppen
Annons: